23 Ekim 2013 Çarşamba

Turkish lesson 18 (verb suffixes)

,
                                              ***VERB SUFFİXES***


  1. past tense ( geçmiş zaman )
  2. present tense ( şimdiki zaman )
  3. future tense( gelecek zaman )
  4. simple present tense ( geniş zaman )
**********************************************************


  1. BİLİNEN GEÇMİŞ ZAMAN (Known past tense suffix)

  • -dı,-di,-du,-dü,  -tı,-ti,-tu,-tü
(I)ben ( geldi+m)
(You)sen ( geldi +n)
(HE /SHE ) o ( geldi )
( We ) biz ( geldi+k)
( you )siz ( geldi+niz)

(they ) onlar ( geldi+ler)

FOR EXAMPLE :


  1. Bugün geldim. ( I came today )
  2. Biz konuştuk ( We talked )
  3. Beni ara. ( He / she called me )
privative: gelmedi ( didnt came ), konuşmadık ( we didnt talk ), arama

 2. ÖĞRENİLEN GEÇMİŞ ZAMAN (learned  past tense suffix)

  • -mış,-miş,-muş,-müş
(I)ben ( gelmiş +im )
(you)sen ( gelmiş+sin )
(he/she)o ( gelmiş)
(we)biz ( gelmiş+iz)
(you)siz ( gelmiş+siniz)

(they)onlar ( gelmiş+ler)

FOR EXAMPLE :

  1. Annem bugün öğretmenimle konuşmuş. ( My mom talked to my teacher today )
  2. Beni aramış (He /She called me)
  3. Seni görmüş. (He saw you )
privative:konuşmamış( didnt talk ), aramamış ( didnt call ), görmemiş

3. ŞİMDİKİ ZAMAN ( present tense suffix )

  • -yor ,-(i)yor
(I)ben ( geliyor+um)
(you)sen ( geliyor+sun )
(he/she)o ( geliyor)
(we)biz ( geliyor+uz)
(you)siz ( geliyor+sunuz)

(they)onlar ( geliyor+lar)

FOR EXAMPLE :

  1. Okula gidiyorum ( I am going to school )
  2. Seni arıyorum ( I am calling you )
  3. Seni özlüyorum ( I am missing you )
privative:Gitmiyorum( im not going ), arayorum ( Im not calling ) ,özlemiyorum ( Im not missing)

4. GELECEK ZAMAN ( future tense suffix )

  • -acak , -ecek 
(I)ben ( gelecek +im)
(you)sen ( gelecek+sin)
(he/she)o ( gelecek)
(we)biz ( gelecek+iz)
(you)siz ( gelecek+siniz)

(they)onlar ( gelecek+ler)

FOR EXAMPLE :

  1. Oraya gideceğim. ( I will go to there )
  2. Bunu alacağım ( I will buy that )
  3. Beni arayacak ( He will call me )
privative : gitmeyeceğim( I will not go ), almayacağım, aramayacağım.

 5. GENİŞ ZAMAN ( simple present tense suffix )

  • -r , - ar , - er , -ır ,-ir , -ur ,- ür 

(I)ben ( gelir+im)
(you)sen ( gelir+sin)
(he/she)o ( gelir)
(we)biz ( gelir+iz)
(you)siz ( gelir+siniz)
(they)onlar ( gelir+ler)

FOR EXAMPLE :

  1. Bunu yapar mısın? ( Can you do it? )
  2. Her sabah 5 te kalkarım. ( I get up at 5 o'clock everyday )
  3. Bunu alırım. ( I get it )


privative: yapamam or yapmam ( I cant do ) , kalkmam , almam.

*******************************************************
ANOTHER EXAMPLES ABOUT ALL :

  1. Oraya gitme! ( Dont go to there )
  2. Bunu yapma ( Dont do that )
  3. Bunu/ Böyle söyleme ( Dont say that )
  4. Muzik dinledik ( We listened music )
  5. Kıyafet/elbise alk ( We bought dress)
  6. Beraber / birlikte yürük ( We walked together )
  7. Muzik dinlemeyi seviyorum ( I like listen to music )
  8. Arkadaşım geliyor ( My friend coming )
  9. Böcekleri sevmiyorum ( I dont like insects )
  10. Kebap yemeği severim ( I like to eat kebab )
  11. Dondurma yerim ( I can eat icecream)
  12. Yarın okula gideceğim. ( I will go to school tomorrow )
  13. Uyumaya gideceğim. ( I will go to sleep )
  14. Uyuyorum. ( I am sleeping )
  15. Uyuyacağım. ( I will sleep )

0 yorum to “Turkish lesson 18 (verb suffixes)”

Yorum Gönder

 

ENJOY LEARN TURKİSH Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates